قیمت خودرو مدام در حال تغییر است. قیمت خودرو اما در بازار دیگر تابع هیچ محدودیتی نیست. حتی باوجود رکود شدید در بازار قیمت خودرو همچنان در ارقامی نجومی تعیین می گردد. اما قیمت خودرو چرا اینگونه شد و قیمت خودرو تا کجا می رود؟ با ما همراه باشید.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تجارت نیوز، قیمت خودرو صفر داخلی در روز یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه میشود.
دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هماکنون در قیمت ۵۰۸ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۵ میلیون تومان رسید.
قیمت خودروهای پرطرفدار
تیبا هاچبک پلاس هماکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۲ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۰ میلیون تومان پیش رفت.
پژو پارس اتوماتیک بر قله ۴۴۲ میلیون تومان ایستاد.
تارا اتوماتیک امروز در بازار با سه میلیون تومان افرایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۵۹۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در حال حاضر بازار در شرایط رکود کامل است و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. در طی چند روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمتها دیده نشد. به نظر میرسد در طی یک تا دو هفته آینده، روند بازار به همین شکل رکودی ادامه داشته باشد.
چندی پیش نیز، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در یک ماه گذشته بازار خودرو کشور تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار و اخبار منفی مذاکرات وین، روندی پرنوسان را طی کرد. اما بازار همچنان در وضعیت رکودی است.
او در ادامه افزود: از سوی دیگر، با توجه به پیشبینی نرخ دلار و وضعیت کشور، خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد. البته عدهای به دلیل اینکه ارزش پول آنها از بین نرود، به خرید خودرو روی میآورند.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: بحث پرونده هستهای ایران و نرخ دلار بازار را ملتهب میکند. البته بحث واردات خودرو به کشور اگر به مرحله اجرا برسد، بازار را در مدت کوتاهی به رکود میبرد. اما در نهایت، به نظر نمیرسد در طول یک تا دو هفته آینده در قیمتها جهش چندانی دیده شود.
سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس
به گزارش جام جم آنلاین، عرضه کالا در بورس هم بهعنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهمترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطهای جهت متناسبشدن قیمت تمامشده کالاست. این ویژگی منحصربهفرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمتگذاری خودرو افزایش مییابد بهعنوان یک مُسکن وارد عمل میشود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمتها در بورس این طرح را مطرح میکنند.
این طرح در دولتهای گذشته نیز بارها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو بهعنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص میگوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفتهبازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبینبرود.»
در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمتهای بازار ندارد. درهمینخصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمتگذاری در بازار را بهرسمیتبشناسد و تصور میکند میتواند با تصمیمهایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک میشود، ضمن اینکه قیمتهای دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که بورس از آنها تبعیت کند.»
یکی از نقدهای جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمتگذاری است. چگونه میتوان برای خودروهایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرفکنندگان قیمتگذاری میشود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر اینکه بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودروهای تولید داخل بهنسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام میکنند به دلیل این قیمتگذاری، خودرو را با ضرر به فروش میرسانند.
این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیمهای خود را وتو کند.